Geng-Geng..

nuffnang

19 October 2015

Hijrah Lorong Gelap 2

Cahaya yang berbalut gelap, hitam dan kelam. Duka yang tersembunyi perlahan menunjuk diri tidak lagi menyembunyikan tangisan yang selama ini dipasung.

Hidup biar ada matlamat, bukan sekadar ingin menggengam dunia semata, genggamlah juga akhirat yang tidak pernah melepas pandang dari kita.

Setiap tulisan di alam maya ini untuk diri yang jari tidak henti menulis memecahkan ego diri sebagai seorang hamba, melunturkan hati yang makin hari makin berkarat. Dan sekiranya ada mata dan hati yang terbuka membaca kisah hamba jalanan ini, panjatkan kesyukuran kepada Allah, Dia yang membawa anda ke sini. 

Kisah hati yang selama ini dipasung tiada suara, sekadar bicara tanpa suara melalui tulisan.

Perjalanan mencari Tuhan yang sangat panjang, beribu batu berjalan namun tidak menemukan penghujung yang benar-benar memuaskan hati. Perjalanan yang indah, umpama dunia di riba, namun tiada rasa yang kekal tinggal di dalam hati. Bahagia hanya sementara, esok lusa hilang dan setelah itu bermulahlah misi mencari rasa bahagia yang lain.

Dalam perjalanan panjang itu, melalui satu perkampungan yang sarat dengan aktiviti rohani setelah beribu batu menjelajah dunia, siapa mereka? Mereka golongan yang hidup dengan ajaran Islam yang sebenar, lantas soalan bertalu-talu mengetuk pintu hati, siapa saya? 

Lahir bukan sebagai Islam namun kini kamu Islam, setelah kedua ibu bapa memeluk Islam. Kamu tahu apa itu Islam? Tidak.Tunduk malu. Maka dalamilah, itu agama kamu sekarang. Jangan kalah dengan arus dunia, hadapi dengan keberanian jika kamu hanyut, berpaut pada dahan yang namanya kesabaran. Kamu pasti selamat.

Baiklah.
Misi mencari Tuhan bermula.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...