Geng-Geng..

nuffnang

17 November 2012

Sahabat Hingga Syurga.



Assalammualaikum sahabat..Bicara hati bingkisan hati kembali lagi berkongsi rasa dan kasih sayang buat sahabat-sahabat yang sentiasa dekat dihati..Alhamdulilah..
Bingkisan hati ingin berkongsi tentang  jalinan persahabatan dengan Sahabat-sahabat BH yang begitu baik sekali..
Buat sahabat-sahabatku, Siti khodijah, Haliza, Nadia, Fiezza..Entry blog BH kali ini  khas buat kalian semua.. Kalian merupakan sahabat anugerah  terindah daripada Allah kepada BH..

Mengimbas Kembali saat pertemuan kita..( ada sesiapa yang ingat tak?)..^_^

Sebenarnya BH tak ingat sangat bila masanya persahabatan kita ini menjadi semakin rapat..tiba-tiba BH merasakan bahawa kita bagaikan satu keluarga..^_<

Sahabat-sahabat yang disayangi kerana Allah..ucapan terima kasih tidak terhingga pada kalian semua di atas buah tangan yang telah diberikan..Terharu apabila  menerima buah tangan tersebut, walaupun kita berjauhan namun kalian semua sentiasa mengingati Cik BH..^_^

Sahabat-sahabat yang disayangi..Pernah terlintas di dalam hati, adakah kita akan kekal bersahabat (selepas tamat study)..seriously, BH tidak pernah berjumpa dengan sahabat-sahabat yang begitu mengharapkan persahabatan ini berkekalan hingga ke Jannah..Cik BH  akan terbang jauh balik ke tanah tumpah darahku , kalian semua akan tetap berada dekat walaupun negeri  berbeza-beza, still blh jumpa lagi kan, tiket bas murah je berbanding  tiket kapal terbang ..mahal kot..:’(

 Sahabat-sahabatku yang disayangi..
Seringkali bermain-main di fikiran, adakah BH ini seorang sahabat yang baik? Pada BH kalian semua merupakan sahabat-sahabat BH yang semuanya yang bak-baik belaka..Kalau Selama ini BH bukan seorang sahabat yang baik, tolong ajari BH untuk menjadi sahabat yang baik seperti kalian..

Tolong ajari aku untuk menjadi sahabat yang baik buat kalian semua..
Tolong ajari aku menjadi sahabat  yang sentiasa merindukan sahabat-sahabatnya..
Tolong ajari aku menjadi sahabat yang mendahulukan kepentingan sahabat berbanding kepentingan dirinya..
Tolong ajari aku menjadi sahabat yang berakhlak mulia dengan sahabat-sahabatku..
Tolong ajari aku menjadi sahabat yang sentiasa membangkitkan semaagat dakwah dalam diri sahabat-sahabatku..

BH hati berharap kita semua menjadi Seorang muslimah yang solehah, menjaga maruah dirinya, meletakkan diri di tempat yang tinggi, semoga kita menjadi anak-anak yang solehah kepada kedua-dua ibu bapa (jangan lupa doakan ibu bapa setiap kali selesai solat ye)..dan lagi satu insyallah, semoga menjadi isteri-isteri yang solehah buat suami yang tercinta kelak..^_^

 Buat Masa ini, marilah kita sama-sama memperbaiki diri, tetap teguh di landasan cinta-nya..jangan mudah terleka dengan bisikan cinta kaum Adam (Ujian buat hati tue, jangan kita menjadi seperti aiskrim ye sahabat2, mudah sangat cair, teguhkan tembok hati kita..chaiyo!)_ceh! Lebih2 plak eah..hehe..
SaYang SahaBat Semua..

Kita YanG Teristemewa..

Bentuklah diri menjadi muslimah yang solehah
Berusaha sehabis mungkin, insyallah pasti ada hasilnya..
Bentuklah dirimu menjadi muslim yang sejati..

Alhamdulilah..Ucapkan Syukur kepada-Nya,.Bersyukur kerana Kita dilahirkan dalam Islam, Bersyukur kerana kita terpilih untuk mendapatkan hidayah dari-Nya..Bukankah Islam itu adalah agama yang diredhai oleh Allah..Seperti mana dalam firman Allah dalam Surah Ali Imran ayat 19:

" sesungguhnya agama yang benar dan diredhai di sisi Allah ialah islam"

Kita adalah insan yang teristemewa, yang dipilih untuk lahir dalam agama ini yang penuh dengan kerahmatan, meneruskan agama ini adalah kemuliaan, memupuk agama di dalam jiwa, adalah jihad yang paling besar.

Apalah kita dipilih sebagai Insan yang teristemewa, cubalah untuk tidak meletakkan apa-apa bantahan kepada agama sendiri. Tidak memberikan begitu banyak alasan untuk menolak kewajipan yang telah diperintahkan. Alasan yang kita ciptakan  itu akan membawa kita menjauh daripada kehidupan yang kekal abadi.

Kita Insan yang teristemewa..Jikalau kita melihat matlamat hidup penciptaan kita yang sebenar sudah tentu kita tidak akan mensia-siakan kehidupan kita di dunia ini..Kehidupan di dunia ini terlalu banyak tipu muslihatnya, penuh dengan cabaran..

Tetaplah beriman kepada-Nya..Mungkin terkadang kita terjatuh dalam perjalanan ini, begitulah sifat iman manusia seringkali ada turun naiknya, namun apabila kita tersedar cepat-cepatlah bangun untuk memohon kemapunan kepadanya, bukankah DIA itu Maha Pengampun..

Khusus buat Sahabat Muslimahku..
Kita Adalah insan yang teristemewa..peliharalah diri kita, jaga maruah kita, jangan terusik dengan madah-madah indah kaum Adam yang membisikkan kata-kata cinta yang bisa membuatkan kita terbuai dan lupa kepada-Nya..
Yang pentingnya..berusaha untuk memperbaiki diri,,jika kita inginkan yang terbaik dalam hidup ini, bentuklah diri menjadi yang terbaik..

Renungan bersama
Mengapa memperdagangkan diri merata-rata?
Mengapa menjaja cintamu untuk hiburan duniawi?
Bukankah lebih baik menjual jiwamu kepada TUHAN?
Kerana DIA sudah pasti membeli jiwamu itu
Dengan harga ynag Paling mahal...

15 November 2012

Kisah Sempena Maal hijrah..




Sempena Maal Hijrah Tahun ini..Saya teringat kisah seorang Hamba Allah yang begitu dekat di hati..Sehinggakan Kisah Ini menjadi pengajaran yang membangkitkan semangat "Aku Ingin Berubah"..

Dia Bermula dengan Tiada apa-apa..Hidupnya Kosong..Apabila merasa Sakit Dia tidak tahu kepada Siapa hendak mengadu, sebab ketika itu Dia tidak mengenali bahawa Betapa Baiknya Tuhan..

Dia Hidup tanpa mengetahui matlamat hidupnya yang sebenar..
Betapa Jahilnya Dia ketika Itu..
Tidak mengenal bagaimana untuk solat..
Puasa itu wajibkah?
Apatah lagi bab-bab menutup Aurat..
Berseronok dengan kawan-kawan..
Seringkali bersikap kurang ajar dengan Keluarganya..
Dia tidak tahu Akhirat itu menanti dirinya..
Balasan Syurga dan Neraka itu 
Bergantung kepada Bagaiman Dia mencorakkan Masa Depannya..
Bertahun-tahun hidup  berhambakan Dunia..

Pada Suatu hari..
Diuji kekuatan dan kesabaran..
Tersungkur Dia..kerana tidak mampu menghadapinya..
Adakah ini pengakhiran Hidupnya..
Rupa-rupanya tidak..
Dalam Gelap Dia berjalan ..
Meraba-raba tanpa cahaya..
Sampai ke penghujungnya..
Dia melihat cahaya yang begitu Terang sekali..
Terdetik Di hatinya..
" Aku Islam, mengapa aku tidak mengenali agamaku sendiri"
Bermula daripada saat itu, dia bertekad untuk mengenal agamanya sendiri setelah bertahun-tahun membuangnya jauh..
Betapa Manisnya Hidayah Allah..

Kini..
Dia berazam untuk mencari Makna hidupnya yang sebenar..
Mengenal Tuhan pencipta Dirinya..
Terkadang dia merasa lemah..tetapi kini Dia tidak kesorangan lagi..
Dia ada kwan-kawan yang menjadi sandaran..kawan-kawan yang telah ditarbiyah..
Dan yang paling penting Sekali DIA yakni ALLAH sentiasa ada buat dirinya..she's not alone anymore.

Dia Kuatkan Dirinya untuk Berubah..
Dia menghadapi banyak ujian di sepajang perubahannya..
Namun, Dia tetap menguatkan langkahnya..
Dia kuatkan dirinya..
Dia tidak ingin jatuh lagi..
Kerana Dia takut hidup Dalam kekosongan..
Dan Dia tidak ingin Kembali kepada Zaman kejahilannya lagi..

Itulah Kisahnya para sahabat..
Daripada Dia itu tidak mengenal Allah..
Dia mengenal Allah..
Daripada Dia Tidak tahu Dia mencari kebenarannya..

Untuk makluman Para sahabat Dia itua adalah seorang Muallaf..
Jadi..sekiranya para sahabat memiliki seorang kawan yang muallaf..bimbinglah mereka..kerana mereka teramat memerlukan bimbingan sahabat-sahabat yang telah ditarbiyah..Jangan tinggalkan mereka begitu sahaja..saya yakin dan percaya jauh di sudut hati mereka, mereka mencari-cari sesuatu yang tidak ada pada diri mereka..
Sahabat-sahabat bantulah mereka..hidup dengan hati yang kosong itu snagat menyeksakan..sangat-sangat menyakitkan..Jangan biarkan mereka terkapai-kapai seorang diri..

Tarbiyahkan diri mereka..Agar mereka tahu Islam ini adalah Agama yang sangat Mulia..
Wajib dipelihara dan Disebarkan..Wallahualam..Sekian..

14 November 2012

Salam Maal HijRah..




Sedar tak sedar kita dah berada di tahun baru Islam..Awal Muharam..
Dulu, saya tidak pernah pun ambil peduli tentang tahun baru dalam islam ini..
Pada saya dahulu, tahun baru dalam islam itu apalah sangat..tiada seorang pun yang nak sambut secara besar-besaran ( betapa jahilnya kan?)..Ermm..

Hemm, ok.. so, apa azam sahabat2 semua pada tahun ini? Tetapkan azam ye..
Becerita tentang Awal Muharam ini, saya jadi teringat pada Azam saya tahun lepas ( orang kata tak boleh bagi tau azam tu, betul ke?)
Alhamdulillah..Setakat ini azam tahun lepas telah tercapai tapi kena Istiqamah untuk azam tahun lepas tu, kalau tak Istiqamah takut kembali kepada yang asal pula..( takuttt..)

Jadi untuk azam tahun ini..Semestinyalah ada..Tapi biarlah rahsia..

Sempena tahun baru ini mudah-mudahan kita semua tetap dalam Islam..Sebarkan dakwah islam semampu yang boleh..jangan kita fikirkan dakwah itu hanya untuk golongan ustaz dan ustazah sahaja tetapi Dakwah islamiah itu wajib disebarkan oleh seluruh umat islam..Ubahlah persepsi para sahabat..

Kurangkan mencipta alasan dalam diri kerana setiap alasan itu akan menjauhkan kita dari-Nya..
Jom sahabat-sahabat semua..kita cipta perubahan dalam diri..Kita saling mendoakan ya..insyallah pasti dipermudahkan..



11 November 2012

Bulatan Cinta SaYa..


Assalammualaikum sahabat..Apa khabar? sihat Ke?
Hemm..semua tau tak apa itu bulatan cinta?

Sebenarnya Bulatan cinta itu pada saya ialah Usrah..
Siapa yang Join usrah mereka pasti akan berasa sangat gembira..

Sahabat-sahabat yang disayangi sekalian..
Dulu..saya segan sangat nak join usrah ni, sebabnya pada saya usrah ini untuk kakak-kakak yang bertudung labuh sahaja, jangan fikir macam saya tau, sebenarnya bukan macam tu.. Usrah ini untuk semua, tidak terhad kepada siapa-siapa..

Dalam Usrah ini, saya dapat rasakan ketenangan sebabnya kita boleh berkongsi setiap masalah dengan akak naqibah kita.. dengan usrah ini, insyallah iman kita akan sentiasa di update..
Betul..kalau tak percaya, cuba join usrah..:)

Melalui bulatan cinta ini
saya mengenal diri saya yang sebenar..
saya mengenal tuhan dalam erti kata yang sebenar..
Saya dapat merasakan bahawa betapa pengasihnya DIA,
Betapa Pengampunnya DIA
Betapa Penyayang-Nya DIA
Dialah segala-galanya..


Melalui Bulatan Cinta ini
saya belajar motivasikan diri saya, sebelum ini saya lebih banyak berfikiran negatif daripada positif..lebih banyak mengeluh, tidak pernah berasa puas dengan apa yang dimiliki..

Melalui Bulatan Cinta ini..
Saya belajar untuk menjadi hamba yang bersyukur..
Dan....
Apa yang paling penting sekali
melalui Bulatan Cinta ini
Saya belajar untuk memakai tudung labuh..
Mula-mula bidang 50...
lepas tu bidang 55...
dan sekarang saya cuba pakai bidang 60..(^_^)

Memang..untuk berubah itu sangat payah sekali
sebab ianya memerlukan kekuatan zahir dan batin..
Tapi sahabat-sahabat semua..
apabila rasa terdetik dalam hati nak berubah..berubahlah..
Insyallah..usaha kita dalam nilaian ALLAH..
Yakin dengan DIA..

10 November 2012

Siapa Aku Sebenarnya?



Dulu Masa kecik2 kita selalu ditanya nak jadi apa bila dah besar nanti? Dulu, saya ingatkan manusia ini kerjanya makan, tidur, bangun, pergi sekolah, balik sekolah, dan keesokkanya pula masih buat kerja yang sama. saya pernah berasa, alangkah bosannya kehidupan ini, buat kerja yang sama je setiap hari. bertahun-tahun saya merasakan bahawa manusia itu diciptakan begitu sahaja, tiada appa-apa faedahnya pun..

Sejak kecil sehinggalah saya meningkat remaja, saya tidak mengetahui apakah tujuan penciptaan manusia itu sebenarnya. saya banyak menghabiskan masa dengan perkara-perkara yang langsung tidak mendatangkan apa-apa faedah, betapa jahilnya ketika itu. Huha huha sana sini..Ya Allah..

Ingin berkongsi cerita kepada sahabat-sahabat semua tentang kisah  seoranag Hamba Allah ini..Saya nak pesan, yang baik itu jadikan teladan yang buruk itu jadikan sempadan, yg buruk tu buang jauh-juah ye ..lontar sejauh yang mungkin..

Ada seorang Hamba Allah ini, dia beragama islam tetapi Dia ini seorang mullaf, jadi cara didikan tentang islam pun kurang. Dia tinggal di perkampungan yang hampir daripada penduduknya adalah muallaf juga. Hamba Allah ini tidak tahu bahawa seseornag yang bergelar muslim itu wajib untuk solat, wajib untuk puasa, wajib untuk menjaga auratnya. Dia hanya belajar agama di sekolah sahaja.Dan Hamba Allah ini tidak pernah cuba untuk mendalami ilmu agama, persekitarannya dikelilingi sahabat-sahabat yang bukan beragama islam, Hamba Allah ini lebih banyak bergaul dengna mereka yang bukan beragama islam. Walaupun sahabat-sahabat hamba Allah ini bukan beragama Islam tetapi mereka sangat baik sekali untuk dijadikan sebagai seorang sahabat.

Pada suatu hari, Hamba Allah ini diuji..Hamba Allah ini mendapat tahu bahawa dia mempunyai penyakit.. Lemah semangat Hamba Alllah ini rasakan, di saat mengetahui yang dirinya berpenyakit. Timbul persoalan di mindanya,. Adakah Manusia itu akan mati? 

Sedikit demi sedikit hamba Allah ini mula merasa takut.. 
Suatu hari, hamba Allah ini terdengar lagu, lagu nasyid....Jatuh hati dengan lirik lagu tersebut..
Hamba Allah ini bermuhasabah ini. Rupanya selama ini,manusia itu ada tanggunjawabnya..tetapi apa?
Begitu banyak persoalan yang timbul..Hamba Allah ini mencari-cari, kepada siapa dia ingin merungkaikan segala persoalan tersebut..

Hamba Allah ini mula merubah dirinya sedikit demi sedikit,.Dia bermula dengan begitu payah sekali kerana tiada siapa yang boleh membantu dirinya..Apabila Hamba Allah ini teringin untuk berubah, dia keseorangan tiada siapa yang menjadi peneman, hanya kekuatan dari- nya yang diharapkan..

Hamba Allah ini sematkan dalam hati bahawa " AKU INGIN BERUBAH"..

Sampai Disini sahaja ye ceritanya..Insyallah kalau ada masa lagi, next storynya akan dikongsikan lagi..



30 October 2012

Duhai Tuhan



Berjalan..merenung, mentafsir..
Laluan apakah yang dilalui?
Laluan bagaimanakah ini?
Berduri kah?
Atau kemanisan dirasa?

Hati berkata ..
Ingin melalui yang indah dan manis-manis sahaja
Tapi, kenapa disaat kaki melangkah
Duri menjadi hamparan?
Dimana Kemanisan yang menjadi impian?

 Berpijak pada hamparan yang berduri
Sakit meresap ke kalbu..
Rasa kebah terasa ingin rebah
Namun, mengapa aku masih kuat
Dan tetap bertahan?

Walau terasa sakit
Tetap cuba untuk bertahan
Mungkin setelah kesakitan ini
Akan hadirkah kemanisan?

Duhai keyakinan..
Dengarkan seruanku..
Duhai Cinta
Dengarkan bisikanku
Duhai kekuatan
Dengarkan rayuanku

Duhai TUHAN
Kerana-Mu
Aku kembali Yakin
Aku kembali Cinta
Aku kembali kuat..
Kerana-MU aku Disini..

03 October 2012

Menangislah Wahai Mata




Menangislah wahai mata
Petanda kau hanyalah hamba
Menangislah wahai mata
Rintihan hanya buat yang maha esa


Menangislah..
Dalam suram cahaya malam
Di sunyi sepi yang murni
Dalam asyikan wahyu tuhan
Dalam indah kalimah hikmah
Dalam sebak mengenang dosa
Dalam syahdu merindu pahala


Maka menangislah wahai mata
Biar setiap ketika biar setiap masa
Jika tidak membasahi pipi
Biar tetap membasahi nurani


Menangislah wahai mata
Mutiara meriwayatkan cinta
Antara hamba dan tuhannya
Sedumu meriwayat duka
Jiwa hamba memanggil pencipta


Menangislah dengan penuh kepiluan
Agar kau tenggelam dalam lautan tiada tepian
Menangis dengan sepenuh jiwa
Agar kau rasa kurnia yang tiada terduga


Menangislah
Agar kau tahu ada bezanya
Antara air mata meratapi dunia
Dan tangisan memanggil yang Esa..

Dr Maza
Penawar duka pengubat sengsara.

24 September 2012

Hidup Berdiri Atas Cinta



Jika Diukir Dengan Segala Bahasa 
Cinta Itu Masih Tiada Sastera Buatnya 
Jika Dilukis Dengan Segala Warna 
Cinta Itu Masih Tiada Citra Baginya 


Tidakkah Kerana Cintakan Tuhan 
Insan Berkorban Dan Terkorban? 
Tanpa Cinta Lenyaplah Agama 


Tidakkah Kerana Cintakan Anak 
Ibu Lupakan Segala Kehendak? 
Tanpa Cinta Pupuslah Manusia 


Tidakkah Kerana Cintakan Kekasih 
Insan Sanggup Hidup Tersisih 
Tanpa Cinta Muramlah Suasana 


Tidakkah Kerana Intakan Negara 
Rakyat Snggup Hidup Sengsara 
Tanpa Cinta Pupuslah Warga 


Dari Akar Mekar Rasa Cinta 
Lahirlah Jiwa Mesra Dan Manja 
Dari Akar Mekar Rasa Cinta Bahagia Dan Sengsara Menjelma 
Dari Akar Mekar Rasa Cinta 
Munculnya Tawa Dan Airmata 


Cinta Itu Makhluk Tuhan 
Penuh Keajaiban 
Penuh Kehairanan 
Penuh Kenikmatan 
Penuh Kesakitan 
Penuh Kesyahduan 
Penuh Keharmonian 
Namun Cinta Tetap Keperluan 
Tanpa Cinta Pincanglah Alam. 

DrMAZA 
Penawar Duka Pengubat Sengsara

17 September 2012

Realiti Kehidupan Manusia




Manusia itu diciptakan sebaik-baik ciptaan..

Dikurniakan dengan pelbagai kenikmatan..

Namun mengapa, manusia itu mudah alpa dan terleka..

 Sering meminta-minta kepada-Nya


Sekiranya tidak memperolehi apa yang dihajati

Mulalah mengeluh dan berprasangka buruk kepada-Nya

Tidakkah Manusia itu mengetahui

Bahawa DIA Maha mengetahui apa yang terbaik buat hambanya..


Manusia itu memang tamak kan?

Meminta-minta apa yang tiada

Sehingga lupa untuk mensyukuri apa yang ada di depan mata

Jadilah seorang manusia yang sentiasa merasa cukup dengan pemberian-Nya


Bersyukurlah kepada-Nya

Pasti Dia akan memberikan yang terbaik

Bahkan akan menambahkan lagi nikmatnya

Tanpa kita sedari..

13 September 2012

Pengharapan..




Sepenuh pengharapan
Aku pertaruhkan kepada-Mu YA Rabbi..
Kepada Siapa lagi harusku bersandar?
Melainkan bukan dengan-Mu


Ya Rabbi..
Seringkali aku merasa resah gelisah..
Adakah aku semakin jauh dengan-Mu?

Ya Rabbi..
Seringkali aku merasa lemah dan ingin berputus Asa..
Adakah Aku semakin Jauh dengan-Mu?


Ya Rabbi
Seringkali aku terasa ingin menangis..
Adakah aku begitu jauh dengan-Mu?


Ya Rabbi
Baluti aku dengan iman-Mu..
Hiasi aku dengan akhlak-Mu
Kasihkan Aku kepada Rasul-rasul-Mu
Rindukan aku kepada Nabi Muhammad
Cintakan Aku hanya kepada-Mu


Ya Rabbi..
Hilangkan resah gelisahku..
Kuatkan aku dalam langkahku..
Biarkan aku menangis..
Melepaskan segala belengu hatiku..

10 June 2012

AWAK II



Bagaimana ingin ku khabarkan kepadanya
Aku bukan seperti dahulu
Ketika di awal perkenalan..

Awak
Dahulu.. Menjadi satu kebiasaan bagi kita
Bersms..
Calling-calling..
Jumpa-Jumpa
(Sungguh malu kurasakan saat mengingati diriku di suatu ketika dulu)

Awak
Bagaimana ingin kukhabarkan
Aku bukan seperti dahulu..
Cinta..
Telah merubah diriku..
Tapi..
Maaf, awak..
Cinta itu bukan cintamu
Tetapi cinta Allah Dan Rasullullah..

Maafkan diri ini
Apabila terlalu mementingkan diri..
Dari Pandaganmu
Saya perlu..
Untuk mendapatkan cinta dari-Nya..

Awak,
Saya tidak kisah
Apa pun yang akan awak fikirkan dan tafsirkan tentang diri ini
Sama ada saya sengaja menunjuk baik..
Menunjuk alim..
Mengada-ngada..
Katakan apa sahaja..
Biar manusia salah mentafsir tentang diri ini
Apa yang penting ialah
Tafsiran Allah..

Awak,
Siapalah kita
Yang ingin mengagung-agungkan cinta sesama insan
Siapalah kita
Ingin menyerahkan segala cinta kepada dunia yang Fana ini..

Awak,
Manusia boleh berubah..
Berubah ke arah kebaikan
Mahupun keburukan
Saya sangat-sangat bersyukur
Pancaran kebaikan yang DIA pancarkan ke dalam hati..

Awak,
Kiranya kita menghitung Dosa kepada-Nya
Terlalu banyak sekali
Tersangat banyak sekali
Bayangkan..
Hidup di Dunia
Selama 22 tahun 
Apa yang kita lakukan?

Awak,
Carilah DIA
Pemilik Cinta yang Sebenar
Carilah DIA
Pemilik Rindu yang Hakiki..

Awak,
Berbekalkan Rasa Cinta
Kepada ALLAH dan RASULLULAH..
Saya bataskan pergaulan antara kita 
Tiada Sms..
Tiada Calling-calling..
Tiada Jumpa-jumpa..
Maaf! Saya perlu menjaga hati..

Awak,
Perbaiki diri 
Perbetulkan Niat..
Muhasabah Diri
Apa Tujuan kita diciptakan?
Buka Tafsir..CAri surah Az-zariyat ayat ke 56..Itulah kita..

Awak
Maafkan saya..
Kini.
Saya berpegang teguh pada prinsip
Tiada COUPLE secara ISLAMIK
Biarlah CINTA dan RINDU 
Hanya pada ALLAH dan RASULLULAH..

Awak,
Saya Tidak ingin terleka lagi
Cukuplah Dahulu..

Biarkan diriku melangkah 
Dengan membuka lembaran baru
Kisah dahulu dijadikan pengajaran
Sebagai panduan sepanjang perjalanan

Aku Ingin Berubah
Perkenankanlah Ya ALLAH..
Bingkisan Hati Nursaidatul Akma..

02 June 2012

Awak..




Awak,
Maafkan Saya
Sekiranya pernah
Membuai Hatimu
Sekiranya pernah menyentuh hatimu
Setelah itu 
Ditinggalkan begitu sahaja
Teruk kan?
Tapi awak,
Biar teruk di mata manusia
Jangan teruk di mata Allah

Awak,
Maafkan saya
Apabila, sejak akhir-akhir ini
Saya banyak membatasi pergaulan
Antara Kita
Bukankah Dalam islam
Seharusnya begitu?

Awak,
Bukan saya menunjuk baik
Apatah lagi menunjuk Solehah
Tapi awak,
Sejak kebelakangan ini 
Terlalu banyak peristiwa yang merungkai hati

Awak, 
Menjejakkan kaki ke sini
Membuatkan saya sedar tentang sesuatu
Sebelum kita menyayangi orang lain
Kita kena sayang diri kita dulu
Sebelum kita jatuh cinta kepada orang lain
Kita kena jatuh Cinta kepada-Nya 
Kita wajib jatuh cinta pada-Nya

Awak,
Saya mengharapkan 
Awak juga begitu

Awak,
Tau tak?
Selama ini terlalu banyak 
Masa yang dihabiskan
Untuk membuat perkara-perkara yang tak berfaedah
Saya pun tak menyedarinnya 
Tapi awak,
Apabila akal mula merungkai
Kebesarn Ilahi
Sungguh!
Terbentang luas kebenaran depan mata

Awak.
Sebenarnya, semakin banyak yang kita tahu tentang-Nya
Kita akan semakin banyak menangis
Sebab, bertahun-tahun hidup di atas muka bumi-Nya
Terlalu sedikit pngetahun kita tentang-Nya

Awak,
Awak juga jaga hati dan iman ye?
Saya pun akan berbuat sedemikian
Kita sama-sama menjaga hati dan Iman
Nak?

Awak,
Biar tidak bersua
Biar tidak menyapa
Biar tidak berbicara
Yang pentingnya
Bawa Hati kepada Tuhan
Insyallah
Hati-hati itu pasti akan disatukan
Sekiranya ia ditakdirkan untuk menyatu..

BingKisan Hati_Shasa Nursaidatul
Kelas Pengantar sejarah Islam..(^_^)

01 June 2012

Bawa Hatiku Kepadamu..




Aku Risau
apabila aku jatuh cinta
Kerana..
Adakah cinta itu
Cinta Yang Halal?
Cinta yang membawa kebaikan?
Atau keburukan?
Aku Mohon
Bawa Hatiku Kepadamu..

Aku Gelisah
Apabila aku rindu
Hatiku dibuai
Bagaikan dicuit-cuit
Adakah rindu itu pada yang selayaknya?
Aku mohon Bawa Hatiku kepadamu..

30 May 2012

Semakin Dekat..Semakin Sayang..(^_^)



Mengorak langkah kembali
Setelah tersungkur menyembah bumi

Melangkahkan kaki ke sini
Meluaskan pandangan mataku
Membuka mata hatiku
Keindahan Islam yang sebenar..
Sungguh, betapa selama ini ku tidak tahu..
Maafkan
Atas segala kejahilan

Jika dahulu aku jahil dengan ilmu-Nya
Kini, aku mula untuk mengenali-Nya

Siapa Kata Allah Tak Sayang?
Sungguh Dia Maha Penyayang..

Dia Hadirkan sahabat di sekelilingku
Agar ku tidak kesunyian
Membina kembali iman
Yang selama ini rapuh

Dia Bentagkan kebenaran depan mataku..
Aku Hidup kerana-Nya
Aku Hidup Dengan Nikmat-Nya

Dia Berikan aku ketenangan
Dia berikan aku kebahagiaan
Sungguh
Dia Maha penyayang

Dia ajarkan aku makna cinta yang sebenar
Dia ajarkan aku bagaimana untuk menjalinkan Kasih sayang
Dia ajarkan aku bagaimana untuk rindu pada-Nya
Dia ajarkan aku untuk tetap bersabar saat ditimpa ujian
Dia mengajarkan aku untuk tersenyum dalam tangisan
Dia mengajarkan aku untuk tetap bertahan..
Sungguh
Aku semakin Sayang dengan-Nya
Anda Bagaimana?

Betapa Indahnya Islam
Betapa Indahnya hidup Bertuhan
Terima Kasih sahabat..
Terima Kasih Hatiku..

***Semalam pergi perjumpaan dengan sahabat-sahabat, saya dapat melihat semangat dakwah dari mata mereka. Jiwa-jiwa pendakwah.. Saya merasakan semangat itu turut menjalar ke dalam jiwa. Syukur, Allah temukan saya dengan mereka, membuatkan saya  merasa, semakin kuat untuk bertapak dalam melakukan perubahan. Insyaallah, semoga saya terus bersama dengan mereka. Wallahualam.

29 May 2012

Shussh! Nafsu Jahat..Mai sini Nafsu baik



Shussh! Nafsu jahat
Jangan sesekali dekat denganku
Jangan sesekali hampir denganku
Jangan sesekali mengetuk hatiku
Apatah lagi untuk masuk kedalam hatiku

Mai sini nafsu baik
Dekatlah padaku..
Hampirlah denganku
Ketuklah pintu hatiku
Ku alukan kedatanganmu
Ku sediakan taman buatmu


Shussh! Nafsu jahat
Aku seperti ingin melemparkanmu jauh
Hingga hilang daripada pandanganku
Namun ku tahu
Jauh manapun ku lemparkan mu
Sahabat sejatimu ada untuk menyambutmu
Dan melemparkanmu kemabali
Hampir dengan ku..

Mai sini nafsu baik..
Berjuanglah untuk melawan nafsu jahat
Apabila lemah terasa
Mohonlah bantuan daripada penciptamu
Kerana dia sentiasa ada untukmu..

24 May 2012

Mencipta perubahan memerlukan kekuatan

Assalammualaikum
Sahabat-sahabat yang disayangi kerana Allah..

Sekiranya kita ingin berubah, apa yang perlu kita tanamakan atau pasakkan dalam hati kita?

Semestinya kekuatan kan? Kekuatan zahir dan batin untuk menepis segala halangan yang cuba menjatuhkan kita yang membolehkan kita untuk berpatah balik kepada diri kita yang dahulu.

Tapi, sahabat-sahabat yang disayangi kerana Allah,

Bukan semua orang memiliki kekuatan untuk berubah. Namun, kita telah diperingatkan oleh-Nya agar sentiasa memohon kepada-Nya. Yakni Dia yang satu. Mohonlah kekuatan kepada-Nya kerana Kekuatan itu hanya miliknya.

Sahabat yang disayangi kerana Allah,

Apabila hidayah itu datang mengetuk pintu hati, apa yang kita lakukan?

Ada dalam kalangan kita, apabila hidayah itu datang dia akan terus membukakan pintu hatinya. Namun ada juga dalam kalangan kita yang memandang sepi ketukan dan sapaan hidayah itu. Kita membiarkan ia menunggu di luar dan langsung tidak mengendahkannya. Jangan begitu sahabat-sahabat semua.

Mengapa membiarkan ‘DIA’ menunggu terlalu lama. ‘ DIA’ datang sahabat-sahabatku. Jemputlah ia masuk ke dalam taman hatimu.

Ya, saya maklum dan faham sangat-sangat bukan mudah untuk kita berubah.

Ianya memerlukan kekuatan yang sangat utuh

Utuh untuk berdiri, utuh untuk berpaut..

Sahabat-sahabat yang disayangi kerana Allah..

Ada seorang sahabat yang pernah mengatakan kepada saya bahawa “ apabila hidayah itu datang menyapa, ambilah dan genggamlah ia cepat-cepat, ditakuti ia akan merajuk dan pergi menjauh daripada kita yang mungkin tidak akan kembali lagi kerana merajuk dengan kita” Wallahualam. Hidayah itu milik Allah, ia akan diberikan kepada siapa-siapa sahaja mengikut kehendaknya.

Sahabat- sahabat sekalian..

Kata-kata inilah yang telah memberi kekuatan kepada saya untuk berubah ke arah yang lebih baik. Jika dahulu saya berjalan di muka bumi ini denga penuh keangkuhan, saat Hidayah itu menyapa, betapa manisnya Hidayah itu sehingga saya jatuh cinta kepada-Nya dan memadamkan segala keangkuhan saya selama ini.

Dahulu, ketika hati terdetik untuk berubah, pelbagai perasaan yang timbul. Malu! Takut! Dan semua perasaan itu saya sandarkan kepada manusia. Betapa jahilnya saya. Saya sering memikirakn apa pandangan orang jika saya berubah?

Syaitan bersorak riang tidak kurang juga yang berpesta ria kerana berjaya membisikan kata-kata yang telah melumpukan semangat saya untuk berubah.

Namun di saat syaitan dengan galakya mencucuk-cucuk melemahkan keyakinan untuk berubah, Allah kirimkan kepada saya seorang sahabat yang telah memberikan semangat dan kata-kata perangsang untuk membolehkan saya merubah diri. Saya masih ingat akan kata-katanya “ tidak perlu hiraukan pandangan orang lain terhadap diri kita tetapi fikirlah bagaimana pandagan Allah kepada kita” wallahualam.

Sempena awal muharam tahun ini, sebagai Azam baru , saya tanamkan dalam hati untuk berubah ke arah yang lebih baik. Alhamdulilah segalanya dipermudahkan oleh-Nya.

Dan saat ini juga, jauh di sudut hati betapa saya takut yang saya tidak istiqamah dalam perubahan saya ini seperti sebelum-sebelum ini. Saya sentiasa bermohon agar ditetapkan iman dan diberikan kekuatan agar terus melangkah seiring dengan perubahan diri.

19 May 2012

Kita ini Bagaimana?




Engkau tenangkanlah hatiku yang kian resah ini 
Engkau lapangkanlah dadaku yang kian lama semakin menghimpit sifat-sifat mahmudahku 

Aku mohon 
Genggamlah hatiku 
Setiap saat, Setiap minit, Setiap jam, Setiap hari 

Kerna ku takut.. 
Diri ini hanyut di bawah derasnya air yang mengalir laju 

Kerna ku takut diri ini  
Alpa dengan keindahan dunia, hinggakan terlupa apa yang digalas sebagai seorang khalifah Allah di muka bumi ini.. 

Saat aku sendirian 
Rasa takut menyuntik hatiku 

Apakah amal ku sudah cukup? 
Bagaimana keadaan diriku, kiranya kau datangkan Izrail untuk menjalankan tanggunjawabnya kepada ku 

Jujur Ya Allah 
Betapa Kosongnya Aku saat ini.. 
Betapa ringanya bebanan bahu kananku berbanding dengan bahu kiriku.. 
Tiada apa yang ada pada diriku 
Melainkan dosa yang menggunung 

Aku mohon padamu 
Ya Allah 
Betapa resahnya hatiku saat ini 
Mohon kuatkan hamba dengan Kalimah cintamu 
Lapangkan hatiku dengan hadis-hadis cintamu 

Setiap kali diri ini melanggar perintahmu 
Segala amal kebaikanku dahulu 
Berterbangan menjauh dariku sekelip mata 
Bagaimana harusku mendapatkanya kembali? 

Tiap kali diri ini melakukan dosa 
Kepada-Mu aku memohon ampunan 

Namun.. 
Adakah engkau akan menerimanya? 

Pandangi aku Ya Allah 
Kepada siapa lagi harusku memohon 
Melainkan bukan denganmu 

Sesungguhnya engkau mengetahui perkara-perkara yang jelas lagi nyata 
Perkara yang kuzahirkan mahupun yang tersembunyi di sudut hatiku 

Apabila nafsu jahat mendatangiku 
Aku mohon kekuatan 
Lemparkanlah ia jauh daripadaku beribu-ribu batu 
Janganlah biar ia dekat padaku 

Aku takut.. 
Kekuatan yang ada padaku ini 
Tidak mampu untuk melawanya.. 

Bicara Hati Bingkisan Hati 

Dicoretkan semasa mendengar ceramah “Indahnya Islam” dan “berusrah” bersama-sama Kak fieza dan kak liza.(>_< ).Tak lupa juga kepada sahabat yang baru dikenali Adik Yana..perkongsian bersama begitu menyentuh hati..betapa sahabat itu mempengaruhi siapa kita dan diri kita ini bagaimana.. 

18 May 2012

Aku Menginginkan Yang Biasa-Biasa Sahaja..




Aku tidak menginginkan yang sempurna 
Cukup Yang sederhana Sahaja 
Kerana aku bukan yang sempurna 
Aku hanya wanita biasa dan sederhana 

Aku tidak menginginkan DIA yang mahir dalam pelbagai ilmu 
Aku hanya Menginginkan DIA 
Yang Kaya dengan ilmu agama 
Untuk Dia membimbingku kelak menjadi seorang pendamping dan peneman jiwanya 
Kerana dengan ilmu agama 
Segalanya pasti akan menjadi mudah.. 


Aku tidak menginginkan yang indah Parasnya.. 
Aku menginginkan yang biasa-biasa Sahaja.. 
Rupa paras itu tidak menjanjikan apa-apa 
Ia akan luput dimamah usia... 
Allah tidak melihat pada paras rupa 
Tetapi dia melihat setakat mana tahap keimanan hambanya.. 

Aku tidak menginginkan yang kaya Raya 
Cukuplah yang sederhana 
Yang Hanya bisa memberikan kecukupan padaku 
Sekadar yang termampu darinya.. 
Kerana ku takut 
Apabila dilimpahi dengan kekayaan 
Aku jadi lupa untuk bersyukur.. 

Aku tidak menginginkan DIA yang cinta sepenuhnya padaku 
Aku menginginkan DIA yang cinta pada ALLAH, RASUL dan IBUNYA 
Kerana selayaknya begitu .. 

Sampaikan perkhbaarn hati ini padanya.. 
Aku tidak menginginkan yang luar biasa 
Aku menginginkan yang Biasa-biasa Sahaja.. 
Aku tidak menginginkan yang sempurna 
Kerana kesempurnaan itu hanya miliknya.. 

Bicara Hati Bingkisan Hati.. 
Syukur dengan ilham pemberian-Nya.. 

17 May 2012

Kasihku Dalam Diam..



Lebih baik Begini kan sahabat-sahabat semua..
Walaupun tersa sakit namun..
Allah kan Ada..
Dia pemberi kemudahan untuk kita melalui apa jua cubaan mahupun ujian..


Di sudut sepi,
Aku termenung sendiri, 

Hati bertalu lontarkan pertanyaan,
Otak ligat mencari jawapan. 

Hati ini telah dicuri,
Hati ini dipaut sepi,
Aku gusar ianya satu dosa,
Mencintainya tika aku mencari keredhoanNya. 

Ya Allah,
Berkali engkau pertemukan kami,
Berlalu berselisih bahu sudah selalu,
Engkau tetapkan kami di suatu tempat,
Namun peluang itu kami masih asing. 

TakdirMu melebihi segalanya,
Kami bertemu jua akhirnya,
Mula berkenalan dan jatuh hati,
Ianya berlaku tanpa kami minta,
Ianya jauh tersimpan di sudut hati. 

Aku merindui, aku menangisi,
Aku mengadu padaNya memohon kekuatan,
Mencintai dalam diam amatlah perit,
Rasanya seperti ditoreh dengan belati. 

Dia menolak aku dengan sopan,
Mencari cintaMu dahulu sebagai alasan,
Aku tersenyum walaupun terkilan,
Sesungguhnya Allah lebih mengetahui. 

Aku bersyukur dengan rasa ini,
Aku bersyukur dipertemukan dengan dia,
Dia membuat aku mencariNya,
Dia membuat aku lebih cintakanNya. 

Hatiku tenang saatku mengadu padaNya,
Sesungguhnya Dia sebaik-baik pendengar,
Andai dia jodohku,
Pertemukan kami semula bila tiba masanya. 

Amin. 

11 May 2012

Sungguh Aku Bersyukur..




Aku bersyukur
Keluargaku  menjadi Insan yang terpilih mendapat Hidayah Allah untuk memeluk Agama islam..
Benarlah, Hidayah Allah itu akan menyapa siapa sahaja yang Dia kehendaki..

Aku bersyukur aku menjadi Seorang Islam..
Menjadi Muslimah..
Menjadi Bidadari Dunia..
Insyallah harapan Di hati..
Ingin menjadi Bidadari Syurga..

Aku bukanya setelah menjadi Islam terus taat pada agama..
Bukan jua terus mendalami agama ini..
Di kala tiada yang membimbing..
Di kala tiada  siapa penunjuk jalan..

Terlalu banyak dugaan dan cabaran yang aku tempuhi..
Setelah bertahun-tahun memeluk islam..
Barulah kusedari ..
 Bahawa Manusia itu diciptakan ada peranan dan tanggunjawabnya..
Aku lalai degan Dunia..
Aku leka dengan Dunia..
Aku terpesona Dengan Dunia..
Betapa Jahilnya Diriku ketika itu..

Dan saat ini..
Aku mula belajar untuk mendalami agamaku..
Semakin aku kenal dengan-Nya
Semakin banyak  diri ini menangis..
Menangisi kejahilan diri..

Aku kuatkan Hatiku untuk mencipta perubahan..
Sedikit demi sedikit..
Dari semasa ke semasa..
Kadang-kadang apabila aku diuji..
Aku belajar untuk Kuat..

Syukur Pada-Nya..
Akan kugenggam Hidayah ini..
Takkan ku biarkan ia pergi jauh dariku lagi..
Kerana betapa sedihnya aku mengenangkan perjalanan hidupku diwaktu dahulu..
Yang umpama mengembara tanpa Kompas ditangan..
Sehinggakan hampir tersesat dalam pengembaraan..
Hampir terlupa jalan pulang..

Mohon doa Para Sahabat..
Agar Aku kuat dalam Mencipta Perubahan Diri..
Islam Mengajarku Untuk menjadi Lebih baik dari Semalam..
Islam Mengajarku Untuk Redha dengan setiap Apa yang berlaku..
Islam mengajarku Untuk kembali tersenyum, sentiasa tersenyum dan tetap tersenyum..

04 May 2012

Aku redha Dengan takdirmu..




Hatiku bertanya
Mengapa aku yang melaluinya..
Imanku membisikkan..
Usah persoalkan takdir Allah..
Itulah yang terbaik buatmu

Hati mengeluh..
Kesakitan apakah ini..
Sehingga aku hampir rebah menghadapinya..
Usah bertanya, getus imanku..
Itu ujian Darinya..

Mengapa aku yang diuji sedemikian berat..
Imanku mengetuk hatiku berulangkali..
Bersyukurlah.. Bergembiralah..
Kesakitan dan ujian itu akan terasa indah
Apabila dirimu merungkai kalimah hikmah-Nya
Usah bersedih Dan Berduka..

Terimalah dengan hati yang ikhlas..
Terimalah dengan redha..
Tadahkanlah tanganmu..
Seluasnya kepada-Nya

Dirimu insan terpilih..
Untuk-Nya melabuhkan cinta kepadamu..
Bersedihlah apabila dirimu..
Tidak ditimpakan dengan ujian..

Disibukkan dengan Hal Dunia semata..
Sehingga dirimu leka dengan Keindahan Dunia
Yang sekadar Indah dipandang tetapi pahit untuk ditelan..

01 May 2012

Pesanan Buat Adik tersayang




Adik tersayang,
Dirimu semakin meningkat remaja..
Suatu ketika dahulu, dirimu terlalu kecil berbanding denganku..
Kini, betapa cepatnya dirimu membesar..

Adik tersayang..
Apa khabar iman adik yang disayangi..
Adakah Ianya baik-baik sahaja..
Adakah ianya sentiasa Di update dari semasa ke semasa..
Sentiasalah bertanya khabar pada imanmu..

Adik tersayang..
Dirimu merupakan pemimpin dalam keluaraga..
Kerna hanya kalian berdua yang kami harapkan..
Kerana selayaknya pemimpin itu daripada kaum Adam bukanya kaum Hawa..
Kami hanya mampu berdiri di belakang kalian untuk menghulurkan bantuan tika diperlukan..

Adik tersayang..
Cubalah menjadi matang..
Tetapkan langkahmu..
Jangan tersasar daripada jalannya..
Sungguh betapa diri ini takut..
Takut melihat akhirnya dirimu gagal dalam perjuanganmu..


Adik yang tersayang..
Janganlah dilalaikan dengan kehidupan dunia..
Ingin akak berpesan..
Dunia ladang akhirat..
Jangan terlalu cinta dengan dunia..
Jangan terlalu taksub dengan dunia..
Jangan terlalu kagum dengan dunia..
Kerana kenikmatan dunia itu hanya sebagai ujian buat dirimu..

Adik yang tersayang..
Fitrah manusia itu sememangnya ingin mencintai dan dicintai..
Namun, adik akak yang disayangi..
Cinta itu bisa menyakitkan jua mebahagiakan..
Ingatlah! letakkan cintamu di tempat yang selayaknya.
Jangan sembarangan untuk menerima cinta manusia..
Jangan tergoda dengan cinta remaja..
Cinta remaja itu melalaikan semata-mata..
Kiranya dirimu telah terjebak..
Muhasabah dirimu..
Apakah dirimu sudah cukup cinta dengan tuhanmu?
Apakah dirimu sudah cukup cinta dengan rasulmu?
Bagaimana pula dengan cintamu pada ibu bapamu?
Dirimu sudah cukup matang untuk memahaminya..

Adik yang tersayang..
Pasti! suatu hari nanti pasti dirimu akan merasai cinta manusia
Kerana yang halal itu lebih indah daripada yang haram..
Cubalah sabarkan hatimu..
Kerana cinta berlandaskan syariat itu sungguh manis untuk dirasai..

Adik tersayang..
Jangan kalian mengagungkan cinta sesama manusia..
Sungguh! Ianya melalaikan dirimu..
Cinta itu mampu merosakkan jiwa remajamu..
Bentenglah hatimu dengan santapan-santapan rohani..
Cintalah kepada majlis-majlis ilmu..
Jangan bekukan hatimu.. 

Jagalah adabmu, khususnya yang bukan mahrammu..
Jagalah batas pergaulanmu..
Peliharalah dirimu daripada fitnah dunia..
Belajarlah untuk menjadi sombong kiranya ia baik untuk rohanimu
Agar tidak terjebak..
Dengan perangkap syaitan..
Takutlah kepada Allah..

Adik tersayang..
Patuhlah kepada kedua ibu bapa..
Letakkan kesetiaan dan kasih sayangmu terhadap mereka..
Adakah benar dirimu cinta dan sayang pada mereka?
Mana buktinya?
Tunjukkan?
Jangan pernah sakiti hati mereka..
Kerana kita dibesarkan dengan penuh kasih sayang..
Jangan pernah persoalkan kasih sayang mereka..
Betapa keringat itulah..
Yang membesarkan kita..
Jangan dikau bertanya..
Banyak mana kesusahan yang mereka tempuhi..
Kerana dirimu tidak akan memahaminya..
Selagi dirmu tidak bergelar ibu atau ayah..
Sungguh! Tidak akan terhitung kesusahan dan kepayahan mereka..


Adik tersayang..
Tuhan tidak menciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadah kepadanya..
Firman Allah ini sudah cukup membuktikan apa tanggunjaawab kita diciptakan..
Adakah adik mengetahuinya?
Pasakkan keyakinan dalam dirimu untuk satu perubahan..
Insyallah pasti akan dipermudahkan..
Apabila terdetiknya Hati untuk berubah..
Allah akan datangkan pelbagai ujian
Untuk menguji setakat mana keimanan kita..
Namun Allah juga sediakan jalan-jalan yang luas untuk kita sususri..
Dia pasti akan kirimkan sseorang yang akan membantu dirimu disepanjang perjalananmu..


Adik tersayang..
Berprasangka baiklah kepada yang esa..
Jangan pernah engkau merasa kecewa denganya..
Bergantunglah sepenuhnya kepada yang esa..
Kerana kita hidup untuknya..

Adik yang tersayang..
Pilihlah sahabat yang mendatangkan manfaat kepada dirmu
Bukanya yang mendatangkan musibah..
Kerana seseorang sahabat itu akan cenderung untuk mengikuti sahabatnya..
Bijaklah dalam memilih kawan..
Gunakan Akal yang telah dikurniakan
untuk membezakan yang baik dan yang buruk..

Adik tersayang..
Sahabat yang beriman itu ibarat mentari menyinari..
Sahabat yang setia itu ibarat pewangi yang mengharumkan..
Sahabat yang sejati itu pendorong impian..
Sahabat yang berhati mulia itu membawa kita kejalan Allah..

Adik tersayang..
Bentuklah dirimu menjadai pemimpin..
Pemimpin kepada keluarga..
Pemimpin kepada dirimu sendiri..

24 April 2012

Kun Fayakun..

Hati tertanya-tanya,
Mulut membisu tanpa kata,
Diam mengisi diri..

Ilham pergi..
Mulut terkunci..
Jiwa mati..
Hati hilang..
Kosong..

Dalam syahdu rahmatNYA datang,
Penuh sempurna kasihNYA menyapa..
Tika hati kosong salamNYA menyembuh..
ZikirNYA terapi hati..
SujudNYA penenang jiwa,
Dalam kelam beroleh cahaya..
Moga keimanan temui kejayaan..
Moga hati istiqamah dalam iman..

Walau diri sering mengabaikan kasihNYA,
Walau hati tidak tulus dan setiap dalam waktu sujud kepada Pencipta..
Ditemani gangguan nafsu
Dikelirukan dengan perkara lagha
Namun, sinarNYA tetap menyembuhkan hati
KasihNYA tetap menyuburkan jiwa,
RedhaNYA tetap menyuluh jalan keimanan
Moga hati terus bersyukur

Ya Allah, ampuni dosaku
Ampunkan silap dan kelalaianku
Kurniakanlah aku maghfirahMU
Kurniakanlah aku keimanan teguh agar dapat menjadi khalifah berjasa di bumiMU
Jadikanlah aku insan yang bermanfaat,
Dan menyeru amal makruf nahi mungkar
Amin

14 April 2012

Tabahkan Hati_Kuatkan Iman..















Semakin Hamba mengenalimu..
Semakin Hamba banyak Menangis keranamu..
Hamba mengharapkan....biarlah 
Hari-hari hamba di Hiasi dengan Tangisan..
Hamba tidak merasakan kerugianya..
Apatah lagi kesengsaraan..
Hati Hamba begitu Tenang sekali..
Sesungguhnya ketenangan itu engkau yang ciptakan buatku..
Tiada lain yang mmapu memberi ketenangan itu melainkan dirimu..
Sungguh aku Bersyukur..

Saat Hamba merasakan kesakitan..
Hamba dikuatkan dengan Kalimah cintamu
Yang begitu menusuk kalbu..
Yang begitu mendamaikan jiwa 
Agar aku kembali kepadamu untuk muhasabah diri..
Disebalik kesakitan itu, ada nikmat yang tersembunyi tanpa Hamba ketahui..

Mengungkap rasa Hati  kepadamu..
Tidak pernah hamba rasa tersisih mahupun tidak diperhatikan..
Hamba sentiasa merasakan,dirimu begitu hampir
Dekat disamping  Hamba..
Walaupun terkadang dirimu Hamba abaikan..
Sungguh..
Dirimu tidaak pernah terlepas pandang untuk memerhatikanku..
Walau seumur hidup Hamba..
Tiada yang akan mampu memberi penjagaan yang begitu rapi sekali buat hamba..
Melainkan hanya Dirimu..

Walaupun dirimu jauh dari pandangan..
Aku belajar untuk mengenalimu..
Melihat tanda-tanda kebesaranmu..
Melihat uniknya engkau ciptakan Hamba..
Memerhati segala nikmat yang engkau hadirkan buat Hamba..
Dari Hujung rambut hingga ke hujung kaki  hamba...
Nikmat mana lagi yang Hamba harus Dustakan..

Sungguh..Begitu besar kekuasaanmu..
Begitu  banyak Nikmat yang engkau berikan buat Hamba..
sedangakan ada suatu ketika,hamba seringkali mengeluh..
Mengapa aku tidak memperolehi apa yang aku inginkan selama ini??
Jahil sungguh Diri Hamba Ini...
Begitulah Manusia,Tidak pernah merasa cukup..
Sering meminta-minta namun lupa untuk mensyukuri..

Engkau tidak mengharapkan apa-apa balasan dari hamba..
Engkau Hanya menginginkan hamba untuk tetap dekat dan beribadah kepadamu..
Kerana Akhirat itu sedang menanti bukanya Dunia..
Terlalu banyak kalimah cintamu yang mengingatkan  hamba..
"tidak aku ciptakan Jin dan Manusia itu melainkan untuk Beribadah kepadaku"
Apa belum cukup difahami??
Hamba memohon,jikalau teramat sukar buat hamab mengenalimu
Engkau gantikan hati hamba dengan yang Baru..
Agar Hamba Merasakan cahaya cintamu kembali..

Setelah itu engkau turunkan ujian kepada Hamba..
Tanda kecintaanmu terhadap hamba..
Agar Hamba kembali kepadamu..
Ada yang dapat Hamba Tempuhi..
Ada yang Hamba gagal tempuhi..
Betapa lemahnya iman..

Bagaimana keadaanku kelak..
Apabila menemuimu..
Adakah Hamba golongan yang menerima buku amalanya dengan Tangan Kanan??
Atau..Adakah hamba golongan yang menerima Buku amalanya dengan tangan Kiri??
Sungguh..bergetar jiwa Hamba..
Takut untuk memikirkanya..
Namun  rasa ketakutan itulah yang membuatkan hamba untuk lebih berusaha untuk dekat denganmu..
Walaupun terkadang hamba terjatuh dan rebah menyembah bumi..
Engkau kuatkan Hamba untuk bangkit kembali..
Dan menzahirkan rasa pengaduan dan kekecewaan hamba kepadamu..
Agar hamba terus ditabahkan Hati,Dikuatkan Iman..

Hamba perlu Kuat jika ingin menemui cinta hati..
Hamba perlu Kuat untuk Mengapai Jannah..
HAmba perlu kuat untuk Mencintaimu untuk Merasakan Rindu..
Hamba  Perlu Rindu untuk merasakan Cintamu..

Bingkisan Hati_Menzahirkan Rasa Buatnya..
ALLaH..ALLaH..ALLaH..

12 April 2012

Mengapa DiUji??

Assalamualaikum para sahabat yg ku sayangi kerana Allah..

Dahulu mungkin aku tidak mengetahui mengapa aku diuji,dan apabila aku diuji lebih banyak keluhan yang keluar dari mulutku ketika itu..itu tandanya kita tidak redha denngan ketentuanya..Astagfirullahazim..Ampunkan Aku ya Allah..
Namun,apabila aku telah mula mengenalinya,.aku belaja untuk redha dengan setiap ujian yang ditempuhi..walau pun kadang-kalanya terluah juga keluhan..cepat-cepatlah Beristighfar..
Ya..memang benar bukan senang untuk menerima segala ujian,apatah lagi apabila kita menghadapi dugaan yang mungkin selama ini tidak pernah terlintas difikiran yang kita akan melaluinya..
Percayalah..dan saya sendiri yakin..Tuhan tidak akan menguji setiapa hambanya melainkan kita mampu untuk menghadapinya..Kuatkan hati,kuatkan Iman..Insyallah...kita sama-sama berusaha kearah itu..Tiada siapa yang boleh membangkitkan keyakinan dalam diri kita melainkan dia..

Yakinlah ujian itu adalah tanda cinta dan kasih Allah kepada hambanya..
Dan kini aku mula belajar untuk bersabar..kerana sekurang-kurangnya apabila diri ini diuji diri ini masih tetap dalam pemerhatianya..
Orang kata,apabila sakit kita akan ingat kepada Allah..Namun apabila dah sihat mulalah lupa dan leka dengan Dunia..
Ya..memenag betul apabila kita mempunyai penyakit kita akan sentiasa ingat dengan Allah..Begitu juga dengan diriku,penyakit yang dihidapi selama lebih kurang 8 tahun ini mengajarkan diriku untuk lebih kenal dan mendekatkan diri kepadanya..Dan ianya menjadikan aku sebagai seorang hamba yang sabar dan tabah..Aku cuba elakan daripada berkeluh kesah, apalah sangat penyakit yang kuhidapi ini berbanding dengan penyakit-penyakit kronik yang lain,.Aku masih mampu berjalan,belajar,mengikuti aktiviti walaupun pergerakanku agak terhad,dan aku masih mampu untuk bersilaturahim dengan sahabat-sahabat yang begitu kusayangi kerana Allah..

Hatiku  bagaikan disentap apabila mendengar Gempa bumi yang melanda Acheh baru-baru ini..timbul pelbagai rasa dihatiku..sedih_takut_simpati..adakah ianya satu ujian dan peringatan kepada semua manusia,agar kembali kepadanya..setiap kejadian itu pasti terselit hikmahnya..Bukankah begitu??..Dari bumi Malaysia aku mendoakan agar mereka yang terlibat dalam gempa bumi di Acheh bersabar dengan ujian dan dugaan tersebut..Banyak yang mengatakan bahawa bukan mudah untuk bersabar kerana  kita bukanya di tempat mereka,namun seringkali terlintas di benakku adakah jalan lain  selain daripada Bersabar??..Sabar dalam menempuhi,sabar dalam menyelesaikan masalah,walau apa pun yang kita lakukan kesabaran itu menjadi teman sejati yang perlu dijadikan sahabat..kerana apabila kita sabar,itu tandanya kita redha dengan setiap ujian yang diberikan olehnya..
Salam Kasih Dan Sayang Daripada Bingkisan HaTi Buat para sahabat..

31 March 2012

ANDAINYA DARI DULU KUSEDARI KASIHMU..



Tiba-tiba terasa begitu sedih dan sayu sekali hatiku..

Terkenang dengan laluan-laluan yang telah aku lalui dahulu..

Betapa aku khilaf saat itu..

Andai dulu ku sedari kasih dan cintamu..

Terhadap diriku..

Betapa Rapuhnya imanku..

Hanya dicuit sedikit olehnya..melatah tak tentu pasal..

Sebenarnya ia bukanlah perkara yang perlu diperbesarkan..

Namun kerapuhan imanku..

Mulalah berprasangka buruk..

Ya Allah Andai ku sedari itulah cintamu terhadapku..

Padaku ia adalah zaman kejahilan ku..

Zaman jahiliah..(Lupa dengan hakikat agama dan akhlak yg mulia)

Dulu..

Akhlak muslimah..hilang entah kemana..

Solat..Apatah lagi..bukannya jarang ditunaikan..langsung tak pernah..

Malunya tak terkata..hambamu yg lain sibuk mencari bekalan akhiratmu..apa yang ada denganku??Kosong..:”(

Berdzikir Jauh sekali..lafaz pun tak diketahui..

Menutup Aurat..Jahilnya diriku..

Andainya kusedari kasihmu dari dulu..

Aku pasti akan berusaha untuk kembali dan memperbaiki diriku..

Kemana harusku sembunyikan wajahku saat ini..

Andainya dari dulu kusedari..

Setiap kesusahan dan kesakitan yang ku lalui itu..

Tanda sayang dan cintanya Engkau kepada diriku..

Andainya dari dulu Ku Sedari..

Silaturahim itu begitu indah sekali..

Pasti aku berusaha untuk dekat dengan mereka..

Agar aku sedar..

Mengapa diriku diciptakan..

Apa tanggunjawabku sebagai seorang..Muslim..Yakni untuk berbakti kepadamu..

Menyerahkan segala kecintaan dan ketaatan hanya untukmu..

Andai dari Dulu ku Sedari..

Dunia Hanya persinggahanku..

Andai dari dulu kusedari..

Nyawa ku ini adalah pinjaman semata..

Andai dari Dulu kusedari..

Segala yang kumiliki ini adalah milikmu..


Andai dari dulu Kusedari..Ya ALLAH..Andai Dari Dulu kusedari..

30 March 2012

Aku InGin Meraih cinTanya..



Cinta Itu IbaraT siNga&PedaNg
ciNta itu Ibarat BencaNa Besar
Cinta Itu Ibarat Arak yaNg meMabukkan

Bercinta Secara Halal itu Halal..
Bercinta Sejarah Haram itu Haram..

Forum: SAlahkah Aku Bercinta???
Merungkai Persoalan Yang Ada Dibenakku..
Oh..Begitu Rupanya..
Betapa Jauh Kakiku Tersimpang Dari Landasanya..
Tergoda dan Terleka dengan Rengekan Syaitan Yang Membisikan Kata-kata..

Yang Haram itu Dihalalkan..
Yang salah itu dibenarkan..
Yang tak Indah itu Diindahkan..
Yang Melalaikan itu menjadi Teman Sepanjang Masa..
Itulah Syaitan..
Betapa Kuatnya Dia..
Namun dia juga ciptaan Allah..
Tiada Yang Lebih Kuat Selain daripada Allah
Mohonlah kekuatan kepada Sang Pencipta..

Terdetik Hati untuk berkongsi Rasa..
Aku juga Pernah Disapa DenGan Rasa cinta Itu..
Tapi Keindahanya Itu begitu melalaikan diriku..
Benarlah..Cinta tanpa mengikut Guideline Sang Pencipta Banyak yang Buruk Daripada Baiknya..

Tersedar Dari Lena yang Panjang..
Betapa Jahilnya aku dengan Ilmumu..
Hanyut dengan Perasaan sendiri..
Aku takut Sang Pencipta Akan mencemburui Diriku..
Kerana Aku lebih banyak mengingatimu berbanding Dirinya..

Maafkan Diriku..
Andai selama ini Aku pernah Menyentuh Perasaanmu..
Betapa Mudahnya hati ini tersentuh  dengan Seseorang yang belum Halal Bagiku..
Astaghfirullahalazim..
Saat Kesedaran Dan Keinsafan Menyapa Diriku
Cinta Allah Itu Adalah Segalanya..

Bagaimana Harus ku Khabarkan Kepada Dirinya..
Untuk Bersabar Dan Tetap bersabar..
Nyawaku Adalah pinjaman..
Aku Harus Memanfaatkanya Sebaik mUngkin..

Bagaimana Harus Aku khbarkan Kepadanya..
Aku Mengimpikan percintaan Yang Halal
Tanpa melalaikan Diriku Dan Dirimu..
Tanpa 'PANGGILAN' dan Tanpa"SMS..
Yang mungkin selama ini menjadi Penghubung..
Alangka Indahnya Jika PaNGGILAn itu ditujukan Istemewa Untuk Sang Pencipta..
Alangkah Bahagianya Jika SMS itu Ditujukan Khas Buat Sang Pencipta..
Berhubunglah Sentiasa Denganyanya..
Dan aku ingin Berhubung Sentiasa Denganya..
Kuatkan Aku Ya Allah..

Bagaimana Harus Aku khbarkan kepadanya..
Bersamalah kita mempersiapkan Diri..
Bersamalah kita Memeperbaiki peribadi..
Bersamalah kita Untuk Menjauhi pintu-pintu yang membawa kepada kemaksiatan..
Siapkan Diri masing-masing..
Apabila telah cukup persiapanya..
Masanya Pasti Akan Tiba..
Bersabarlah..
Bersabarlah..
Bersabarlah Wahai Hati..

Alangkah Indahnya Berbuka  Setelah Sekian Lama Berpuasa..
Kemanisan Yang tidak Dapat Diungkapkan Dengan Kata-kata..
Ingin Merasainya..
Sama-Samalah Kita Berpuasa..
Menahan HaTi..
MenaHAn Nafsu..
Insyallah..
JAdilah Solehah untuk Mendapatkan Yang Soleh..
JAdilah Soleh Untuk Mendapatkan Yang Solehah..
Sama-Samalah kita Berusaha untuk menjadi lebih baik 
Untuk Menuai Hasil Yang Terbaik..

Tiba-Tiba Diri Terasa Hina sekali Saat Ini..

24 March 2012

Koleksi Kesayangan Hamba..(>_<)

Aku Jatuh cinta dengan Ilmu..
Betapa Indahnya perJalananku kiranya seiring  dengan syariatmu 

Koleksi kesayangan
Motivasi untuk diriku 
Harapanku,agar aku menjadi lebih baik daripada semalam
agar aku lebih Kuat menghadapi Ujianmu..

Mengajarkan diriku tentang keindahan islam
Aku bersyukur Degan Nikmat Islam Iman dan Ihsan

Mana milik kita..
Semuanya Milik Allah..
menyemai rasa berinti cinta..
menanam kasih bersulam rindu
hanya padamu ilahi..

Aku bersyukur dilahirkan sebagai seorang wanita..
Aku ingin menjadi lebih baik kerana aku berharap seseorang yg baik buat diriku..

Panduan buat diriku..
Wajar dimiliki oleh mereka yamg bergelar Muslimah..

Dalam Proses belajar mengaji..
Ampunkan Aku ya Allah..
Dan aku berharap tidak terlewat buat diriku untuk mempelajari..
Syukran Buat Sahabat yg sudi Mengajar diriku..
Aku teramat Menghargainya..


Mulakan harimu dengan Melafazkan syukur..
Aku bersyukur sehingga saat ini aku masih diberikan Nikmat nyawa
Yg mengajarkan aku untuk menjadi Hamba yang mengenang jasa..
Terima Kasih Atas rindu ini..
Terima Kasih Atas Kaih Ini..
Terima Kasih Atas cinta Ini..

Mengajarkan Aku Erti Kehidupan..
Jangan sia-siakan Hidupmu
Penuhi Dengan Aktiviti Yang Bemanfaat..
Mengajarkan AKu menjadi Sahabat Yg Baik untuk Sahabatku..
Mengajarkan Aku menjadai Anak yg taat Kepada Ibu bapa..
Mengjarkan Aku untuk Bersyukur Kepada Tuhan Dan Jatuh Cinta Denganya,..

Sebagai seorang Remaja muslim
Kita kena bijak memimpin Diri Berlandasan Syariatnya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...