Geng-Geng..

nuffnang

12 July 2013

..Sayangi Diri Dengan Menutup Aurat..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang..
Segala Puji dan Syukur kepada-Nya atas segala nikmat dan rezeki yang diberikan..
Alhamdulillah..Diberikan masa, ruang dan waktu semula untuk berceloteh di alam maya..

Hari ini, saya akan menulis tentang " Aurat Wanita". Aurat wanita itu pada pandangan sahabat-sahabat semua bagaimana ya? Adakah membalut sahaja? Bak kata ustaz saya dahulu seperti " membalut nangka sahaja".
Atau..
Menutup bahagian-bahagian yang membolehkan kita berasa malu apabila orang melihatnya? Ya, mungkin ada yang beranggapan seperti itu..

Sahabat-sahabat semua,suatu ketika dahulu saya pernah merasakan situasi di mana saya tidak tahu apakah istilah menutup aurat yang sebenar. Bagaimana untuk menutup aurat dengan sempurna? adakah kita wajib menutup aurat?

Oh, sejak dulu saya memang memakai tudung labuh(baru sedar sebenarnya pakai tudung labuh, bila tengok gambar dulu2)  tapi itu pun saya tak tahu yang kenapa saya pakai tudung tersebut. Saya just pakai macam tu sahaja, dalam fikiran saya peraturan sekolah kenalah pakai kan? 
Pakai tudung labuh tapi perangai tak tahulah nak cakap apa (saya minta maaf kepada golongan yang memakai tudung labuh, mungkin disebabkan perangai yang tak berapa elok yang saya pamerkan anda pun terlibat sama sehinggalah timbul persepsi, alah orang yang pakai tudung labuh ni bukannya baik sangat pun). Really sorry,..huhu

Tapi Alhamdulilah..Walaupu saya tidak tahu akan kewajiban menutup aurat itu, saya tetap x pernah tanggalkan tudung cuma skarf sahaja yang kadag-kadang terbang entah kemana..
Bermula daripada sekolah rendah sampailah ke menengah atas, saya tetap seperti biasa..Berseronok dengan kehidupan..kadang-kadang pakai yang ketat-ketat, pakai yang singkat-singkat..astagfirullah..sekiranya di ingat kembali..Malu..

Namun, perancangan Allah tiada siapa yang tahu. Saya mendapat tawaran sekolah ke semenanjung Malaysia. Menangis bagai nak rak sebab sedih kononnya terpisah dengan kawan-kawan. Tapi mau tak mau kena pergi juga. Sebab ayah dan bersemangat hendak menghantar saya untuk sambung sekolah. Katanya belajar berdikari. 

Tahun Kedua berada di Universiti, membuatkan saya mula berfikir dan melihat diri saya sendiri. Saya melihat mereka yang begitu manis menutup aurat dengan sempurna. Ya manis sungguh! terdetik di hati, bolehkah saya menjadi seperti mereka? tapi lihatlah diri ini bagaimana? Ilmu agama pun masih kurang, mengaji pun merangkak-rangkak. 

Dulu, pada pandangan saya, mereka yang memakai tudung labuh itu hebat ilmu agamanya. Tapi sangkaan itu meleset dan persepsi saya berubah apabila saya mula menyertai usrah dihujung tahun kedua pengajian. Saya terpaksa tebalkan muka dengan perasaan malu untuk bersama-sama dengan adik-adik yang lagi baik dari saya. Di bulatan usrah itulah saya mengenal diri saya yang sebenar. 
Sebenarnya mereka yang bertudung labuh itu, tidaklah seperti yang saya sangkakan, tetapi apa yang lebih mengujakan hati ini ialah, mereka berubah semata-mata kerana Allah. mencari redha Allah..Mereka tidak mempedulikan apa orang lain kata,Wah! betapa kuatnya mereka. Betapa sabarnya mereka dan betapa tabahnya  mereka untuk menangkis kata-kata perlian daripada rakan-rakan.

Sejak itu, saya perlahan-lahan mula menanamkan tekad untuk menjadi seperti mereka. Perlahan-lahan saya merangkak. Cuba untuk menahan hati apabila diperli oleh rakan-rakan yang lain. Saya selalu motivasikan diri sendiri,.
"tidak mengapa mereka tidak tahu lagi..abaikan"
" tetap bertahan..tetap bertahan"

Setelah itu, timbul rasa cemburu di hati pada mereka yang begitu pandai mengaji..Saya? Tak payah cerita, memang kedudukan paling last sekali. dari dulu sehinggalah besar panjang mana pernah ikut kelas mengaji..
Saya nak belajar tapi rasa malu sangat-sangat..Tak kanlah dah tua2 baru nak belajar?? Saya tolak jauh2 rasa malu, saya minta tolong dengan kawan untuk carikan saya guru mengaji. Alhamdullillah dapat. Dan saya selesa dengan dia, bersabar dengan karenah budak baru belajar seperti saya. Syukur Alhamdulillah..

Kehidupan menjadi semakin tenang dan saya lebih menghargai hidup. Dan apa yang penting saya boleh melihat perbezaan diri saya yang dahulu dan diri saya kini..



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...