Geng-Geng..

nuffnang

11 July 2013

Seharusnya Isthikarah itu BAGAIMANA?

As Salam, sahabat-sahabat di alam maya..



Siapa yang pernah buat solat isthikarah? 
Seharusnya isthikarah itu bagaimana ya?

Adakah kita akan bermimpi tentang seseorang itu?
Atau..
Adakah kita kan berjumpa dengan dia? 
Kerap kali?
Atau..
Adakah kita akan sentiasa ingat kepadanya?
Atau..
Apa lagi ya?

Ada orang kata, lepas buat solat Isthikarah itu, tidak semestinya kita akan ingat selalu kepadanya, tak semestinya kita akan berjumpa selalu dengannya, tak semestinya kita akan bermimpi tentangnya..

Tapi..
Bagi saya yang paling penting sekali ialah gerak hati..
Saya yakin dan percaya bahawa HATI itu tidak akan pernah menipu.

Mungkin juga, belum tiba masanya lagi Allah menunjukkan kepada kita, kita ini untuk siapa sebenarnya. 
Yakinlah sebaik-baik perancang itu hanya Allah Ta'ala...

Tapi..
Terus terang saya katakan..
Saya pernah buat solat isthikarah..
Berkali-kali..

Dan hasilnya..
Lelaki itu terlalu baik buat saya yang tak berapa nak baik ni..
Ya! kurang yakin..Mana mungkin lelaki sebaik itu wujud dalam mimpi saya..
Mana mungkin lelaki sebaik itu untuk saya.

Saya boleh cermin diri saya ini bagaimana..
Terlalu banyak pilihan di luar sana yang lebih baik dari saya..
Terlalu Banyak!

Sekali lagi saya lakukan isthikarah..
Hasilnya..
Adakah itu cuma mainan tidur?
Adakah itu cuma kebetulan?
Tidur..Termimpi..
Berjalan..Terserempak..
Ya Allah! 

Saya keliru..
Dia layak mendapatkan yang lebih baik..
Bukan menolak takdir Allah
Biarlah masa yang menentukan (bukan pasrah) tapi redha dengan takdir Allah..
Ya Allah Pelihara Imanku!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...